Sidor

torsdag 10 mars 2011

Säsongs uppehåll

Detta inlägget skulle handlat om ett säsonguppehåll av "Fötterna på jorden".
Skulle....
Men -  jag fastnade i det svenska språket igen!
Ärligt talat - hur är det meningen att man skall veta skillnad på när man skall använda "e" eller "ä" ?

Jag frågar Mats hur man stavar säsong - fast jag utalar det som det brukar låta - sesong.
- "Som det låter" svarar han, varpå jag skriver det som det låter - dvs SESONG.
Men nej, det var fel-fel-fel!!!!! För om man uttalar tydligen sesong som sÄsong! 
Logiskt? Nope, tycker inte det....
Jiter inte skriva om sÄÄÄÄÄÄÄsongs uppehållet av Fötterna på jorden nu.  Går till SÄÄÄngs i stället!

Och jag vågar inte ens fråga om det skall vara o eller å i slutet av ordet... så jag hoppas jag skrivit rätt.

Inga kommentarer: