Sidor

måndag 14 september 2009

Popcorn och läsk och dubbade tyskar

Jag hade laddat för en riktig trevlig stund framför tv'n i går kväll.
Skulle kolla på filmatiseringen av Mari Jungstedts roman "Den som ingen ser".
I en hel vecka hade jag laddat och längtat inför söndagsfilmen på TV4.
Sekunderna innan filmen började stod maken fortfarande i badrummet och hängde tvätt. Jag rusade till hans undsättning så att vi båda två skulle få se allt från början - detta skulle bli så mysigt.
Nu hade vi förvisso inte popcorn och läsk - det skrev jag bara för att jag tyckte det lät som en bra rubrik... Men dubbade tyskar var det gott om.

Först trodde vi det var något fel på ljudet - att det inte var synkat ordentligt.
"Suck" tänkte jag och försökte stålsätta mig. "Det går nog snart över, det är bara lite fel i början"
Men så började jag se ett mönster... De skådespelarna jag kände igen hade rätt tal - de var rätt synkade.
"Men... ??? Kan det var dubbat? Varför?"
Slog upp Tv-guiden och konstaterade att det rörde sig om en Svensk-Tysk samproduktion.
"Hmmmmmm…"
Googlade lite och hittade mera info - Jomenvisst... Hälften av skådespelarna var tyska, och dessa hade dubbats till Svenska.
Maken hade vid detta läget avlägsnat sig från tv'n. Själv försökte jag titta - jag hade ju längtat så. Inte skulle ett gäng tyskar fördärva min söndagskväll. De förpestade mitt fosterland för 70 år sedan - det får räcka!

Så.... jag försökte.... men det gick inte! Det var helt och hållet omöjligt. Inte nog med att det är fullständigt onaturligt för den mänskliga hjärnan när ljud och läpprörelser inte är synkade - de svenska rösterna var dessutom fullständigt oproffsiga.
När man t.ex. tittar på en dubbad Disneyfilm är det riktiga skådespelare som gör rösterna - de låter naturliga och engagerade. Men här... jag vet inte hur jag skall förklara det... det lät lite som om de läste ett pressmeddelande från statistisk centralbyrå. Ingen inlevelse, total avsaknad av nyanser i röstläge, helt dött…
Så, 20 minuter in i filmen gav jag upp. Ingen mening med att utsätta sig för ytterligare plåga. Och jag kan lova att jag definitivt inte kommer slös bort kommande tre söndagar för att titta på de andra filmerna i serien heller…

1 kommentar:

charlotte sa...

tur att jag inte såg den då. låter som en sämre tysk p-film..