Sidor

söndag 6 september 2009

Är det okey om ens barn ser ut såhär???

Jag är nog rätt så tråkig och gammaldags som förälder. Jag har mina principer och värderingar som jag inte vill rucka på i första taget.

Det gäller väl främst alkohol, cigaretter och annat otyg – men jag har även mina åsikter om smink och kläder på dagens ungdom.
När jag läste en artikel_i_Aftonbladet om Zeb som blev nekad att vara med på klassfoto för att han var sminkad såhär fick jag blandade känslor.

Jag är glad att de skall ta om skolfotot, om det som står i texten verkligen stämmer – att detta är hur killen brukar se ut – och hur han har sett ut de senaste två åren – så skall han få fotograferas så om han vill.

Men – var är föräldrarna???? Killen är 15 år, han påstår att detta är hur han har sett ut de senaste två åren. Vi har alltså föräldrar där ute som låter sin 13-åring sminka sig som en representant från någonstans hett och svavelosande. Till vardags!!!!

Tonåringar experimenterar – De vill hitta sin egen identitet. De gör uppror mot föräldrar, samhälle, skola – you name it!
Upproret kan vara väldigt odramatiskt, och det kan vara våldsamt. Det kan ta sig uttryck i beteende, eller i utseende.
Men det måste komma någonstans ifrån. Även om tonåringen bombarderas av sina egna hormoner så kommer de inte på helt ur det blå att ”mitt sätt att bli vuxen är att måla mig vit och svart i ansiktet”
Vad är det för umgänge en 13-åring har om han får för sig att hans nya identitet skall vara sådär?
Och (förlåt om jag upprepar mig) Var är föräldrarna? Är det inte deras uppgift att styra om sin tonåring på rätt spår?

Tonårsuppror bör kanske inte tyglas och stoppas, det är en del av processen att skapa en vuxen människa. Men som förälder är det väl ändå ens uppgift att visa rätt väg, att sätta upp vägspärrar om vi som vuxna vet att vägen våra telningar rusar nerför änder upp i en ravin?

Så för att klargöra var jag står:
Jag har inget emot att folk sminkar sig som ”djävulsdyrkare” om de är vuxna nog att stå för sina åsikter.
Jag tycker det är föräldrars plikt att uppfostra sina barn till trygga välanpassade individer.


En liten titt bakåt i arkivet… Jag är inte felfri.. Jag har själv sminkat mina barn. Om de en vacker dag kommer drällande över skolgården ifört djävuls-makeup så kan det finnas en risk att det är jag som har styrt dom dit, det är nämligen jag som ansvarar på makeupen i fotot härunder…









1 kommentar:

Anonym sa...

Hiihihihih, såååå söööta =)