Sidor

lördag 5 september 2009

Första gången


Det är nästan lite skämmigt att behöva erkänna detta, men in den aktningsfulla ålder av 39 år har jag i dag för första gången i mitt liv ätit kantareller.

Vi var ute på storhandel för att fylla kylskåp och skafferi inför en vecka med 5-person-hushåll, då dessa oerhört vackra svampar (vad kallar man egentligen en svamp? är det en grönsak? en växt? - jag får nöja mig med ordet svamp...) dök upp i mitt synfält.
Fick en önskan om att snabbt och enkelt snurra ihop en kulinarisk lunch till mig och maken, så en påse svamp slank ner i handelkorgen.

Nu sitter jag här lite halvt besviken...det var inte så gott som jag hade föreställt mig. Vad var det som blev fel? Varför misslyckas jag alltid i köket? Eller misslyckades jag verkligen i dag? Kan det vara så att kantareller är överskattade? Bara för att de är så vackra så måste de automatiskt vara goda?
Nja… jag tror jag i fortsättningen håller mig till de små alldagliga champinjonerna, de är lite mera min stil.

1 kommentar:

Fam. Hansson sa...

Kantareller, mmmm mums, tänk smörstekta kantareller på en rostad macka - eller en varm macka med kantarellstuvning... Men det är klart tycker man om brunost och flötepudding så måste personen i fråga ha defekta smaklökar.
Alt 2 (var fan blev alt. 1 av?): Låt gubben trolla i köket, sen kan du njuta av en god lunch med t ex. kantareller.....