Sidor

onsdag 26 augusti 2009

Varning för långt inlägg

Ibland så fastnar man i någon konstig filosofisk tanke. Eller jag gör det i alla fall.

Kan vara saker man faktiskt förstår, efter att man fått en vetenskaplig förklaring (typ som varför är himmlen blå = solen bryts i vattendroppar osv,osv) eller något fullständigt oförklarligt - där det inte riktigt går att föreställa sig svaret, oavsätt hur mycket man vrider och vänder på geniknölarna.

En av de första riktigt oförklarliga saker jag minns, och som fortfarande inte har sjunkit in, är det här med rymden. Jag är hundra procent säker på att alla vid något tilfälle har funderat över detta; Att den inte tar slut.

Hur är det möjligt? Jag kan inte greppa den tanken - för allt måste ha ett slut. Speciellt rymden, där allt bygger på fysiska lagar.

Jag forsöker säga till mig själv att så är det bara, men ändå så maler tanken vidare... jag börjar visualisera rymden inne i min hjärna. Det är svart, men ändå mycket stjärnor. Sen blir det gläsare och gläsare mellan stjärnorna - men de tar inte slut - för jag kan inte riktigt föreställa mig hur det ser ut där det tar slut...för hur slutar intet? Det är ju inget där ute - hur kan det sluta då? eller hur var det nu... jag har nog flummat till det lite här tror jag...
Fast egentligen var det inte det jag skulle skriva om nu... jag skulle ju skriva om rymdvarelser.... Låt oss ta det från början;

Satt och diskuterade Fuglesangs uppskutna rymdresa - om risker och så - när en kollega undrade "vad skall han göra där uppe egentligen?" "Tja... han skall väl upp och mata folket på rymdstationerna eller nåt" svarade jag (för jag visste inte riktigt vad han skulle - men de brukar ju oftast "åka inom" ISS en runda) Varpå kollegan svarade "Bor det verkligen folk däruppe?"
Nu var inte frågan så dum som jag fick den att låta här... kollegan förstod ju att jag inte snackade om små gröna menn...

Men i vilket fall som helst; "Pling!!!" (ljudet i min hjärna) En ide fick liv... Jag kännde att jag hade ett kall Jag skall upplysa mänskligheten (alla 10 som läser min blogg...) om det här med rymdstationer.

Tar internet till hjälp här, för jag kan inte mycket om det (ännu...)



Fritt från olika internetsidor:
ISS : International Space Station
När konstruktionen är avslutad kommer ISS att ha en trycksatt volym av 1 200 kubikmeter, en massa av 419 ton, 110 kilowatt krafttillförsel, en fackverksbom på 108,4 meter, moduler med 74 meters längd och en besättning på sex personer.
Den första sektionen sattes i omloppsbana 1998. Två ytterligare delar sattes dit innan den första besättningen skickades upp. Sedan november 2000 har stationen hela tiden varit bemannad med minst två besättningsmän. Rymdstationen kretsar i omloppsbana runt jorden på en höjd av ungefär 400 kilometer.
ISS har tagit emot den förste rymdturisten, som betalade 20 miljoner dollar för att föras upp ombord på en rysk underhållsfarkost,

Vad gör astronauterna på ISS?
ISS är ett forskningslaboratorium där man främst undersöker hur tyngdlöshet påverkar människor, växter, djur och olika material.

Här görs experiment som kan lära oss mer om livet på jorden, men också sådant som ger viktigt kunskap när vi vill söka oss längre ut i rymden.
See_the_ISS kan du välja land och stad och få en exakt tid på när ISS kommer att passera över dig – den kan ses med blotta ögat.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack!
Jag blev lite klokare :-)