Sidor

söndag 23 augusti 2009

En liten tillbakablick på gårdagen

”Man mår som man förtjänar” är ett ofta använd uttryck när man snackar om bakfylla. Men helt ärligt… Inte f..n förtjänade jag att må som jag gjorde i går?
Jomenvisst, jag hade druckit några glas mera än jag borde. Det är helt och hållet mitt eget fel – men var det ett så fruktansvärt brott? Stod verkligen straffet i paritet med brottet?
Ta till exempel den vidriga förmyndaren i den filmen jag såg i går; HAN mådde till sist som han förtjänade. Han fick ta konsekvensen för sina handlingar .

Mats var på samma fest som jag i fredags. Vi lyssnade på samma musik, åt samma mat, dansade tillsammans, skrattade tillsammans och framförallt - Vi drack ungefär samma mängder alkohol. Varför skulle jag då straffas så mycket hårdare?


Okey – slut med gnällande nu, i dag mår jag toppen i alla fall. Men Google-freak som jag är kunde jag inte motstå frestelsen mot att leta fram lite fakta om vad det är som gör att man blir bakis (följande är plockat från ett antal olika sidor på internet):

”Bakfylla, baksmälla, Fylladårlig : fysiskt och psykiskt tillstånd som följer efter berusning på etanol eller annat berusningsmedel”

Uttorkning: Man får anta att detta är allmänt känt. Alkoholen påverkar dina njurar vilket ökar din urin produktion. Precis, det var därför som du var tvungen att springa på toaletten så många gånger på den där förra festen! Uttorkning kan bl.a. orsaka trötthet, mun torrhet och huvudvärk. Dessutom vidgar alkohol blodkärlen i huvudet vilket gör att smärtan ökar.

Levern: Levern förbränner alkohol och biprodukten är acetaldehyd som omvandlas vidare till ättiksyra. Det är acetaldehyd som levern inte hinner med som tros orsaka många av bakfyllans symptom som hög puls, svettningar, rodnande hud, illamående och kräkning.


Låg blodsocker nivå: Din lever och andra organ påverkas av alkohol vilket kan resultera i låg blodsocker nivå. Denna låga blodsocker nivå kan påverka dig så att du känner dig utmattad, svag och får humörsvägningar. Dessutom påverkas det centrala nervsystemet och din sömncykel rubbas, vilket leder till att du ofta är extra trött dagen efter.

Mag tarm störningar: Alkohol påverkar direkt magen, dina inälvor och tarmar. Detta kan skapa magsmärtor och kräkningar.

Koncentrationen: Studier visar att både korttidsminnet och koncentrationen försämras hos den som druckit alkohol dagen före. Effekten kan sitta i 8 till 14 timmar. Experterna tror att det delvis beror på vätskebrist, men också på acetaldehyd, ett ämne som bildas när alkoholen bryts ner, och på att vi sover sämre när vi är påverkade av alkohol.
När alkoholen går ur kroppen: Alkohol är ett gift som påverkar dina celler. När alkoholen går ur kroppen måste cellerna vänja sig utan alkoholen och enligt en del forskare är det denna process som gör att du mår sämst.



Suck... Har läst om ämnet i ett par timmar nu. Det finns massor av "mirakelkurer" för hur man undviker eller mildrar bakfyllan. Men helt ärligt så tror jag det säkraste är att låta bli att dricka överhuvudtaget...

Vill du veta mera? Denna sidan innehöll mycket intressant: http://www.bakisguiden.se/

Inga kommentarer: