Sidor

torsdag 20 augusti 2009

Att skapa en vana

På den här tiden för ett år sedan tränade jag 4-5 dagar i veckan. Frånräknat Maries intervallpass såg jag nästan alltid fram emot träningarna (Gillade faktiskt Maries intervallpass också, men berätta det inte för någon…)
Men sen ljumskproblemen gjorde entré har det blivit glest mellan träningstillfällena. All kondis jag byggde upp, och som faktiskt hjälpte oss till vinst i konditionstävlingen på jobb, har försvunnit - och jag har förvandlades till en soffpotatis.
Jag vill inte vara någon soffpotatis!!! Även om det är underbart skönt att bara softa framför tv’n med datorn i knäet och en skål med godis sidan om, så vill jag innerst inne vara pigg och snabb och stärk och smal!
Så därför har jag alltså börjat träna så smått.
Har för mig att det behövs 21 dagar för att skapa en ny vana. Vet inte vart jag har fått det ifrån, men jag har det i bakhuvudet någonstans att så är det. Men hur beräknar man dessa 21 dagarna? Ta t. ex min träning innan jobb…. Det har nu gått tre veckor sen jag tränade första gången.
Tre veckor = 21 dagar. Jag vet inte riktigt om det är så man skall räkna, för jag vill inte påstå att det är någon vana ännu…. Det är lika fruktansvärt att gå upp på morgonen, och det är lika jobbigt att sitta där på rodd maskinen – och det är framförallt lika hård kamp mellan djävulen och ängeln på mina axlar.
Alltså – jag får utgå från att jag räknat på fel sätt.
Kanske skall det i stället räknas på antalet tillfällen. Jag skall alltså träna 21 gånger innan det känns bra? Suck – med två tränings tillfällen i veckan skall jag hålla på i typ 10 veckor, och jag har bara tränat i tre - dvs sju veckor till innan det är en vana? Okey… kan leva med det….
Ser faktiskt fram emot den dagen det skall kännas skönt att träna igen.

Inga kommentarer: