Sidor

söndag 22 januari 2012

I morgon är det dax

I morgon förmiddag skall jag infinna mig på Ängelholms lasarett, för att senare under dagen läggas under kniven.
Narkos, titthål, karva bort lite skit i axel-leden och sen vakna igen... hoppas jag...
Är inte orolig för operationen. Har fått narkos flera gånger tidigare.
Men visst är det en smula obehagligt att tänka på att man på kemisk väg försätts i ett tillstånd utan medvetande och känslor.
Såhär beskrivs förfarande på Vårdguiden på internet;
Ett tunt plaströr, förs in i ett blodkärl, i exempelvis armvecket, med hjälp av en nål som sedan tas bort. Därefter får du narkosmedlet insprutat genom plaströret. Du somnar efter några sekunder. Det kan hända att du får andas syrgas genom en mask som sätts över näsa och mun just innan du somnar.

För att du ska fortsätta att vara sövd under hela operationen får du mer narkosmedel, antingen genom kanylen eller genom att andas in en gasblandning. Under hela operationen övervakas du av narkossköterskan som bland annat kontrollerar puls, blodtryck och andning.
När operationen är genomförd avbryts narkosen och efter några minuter vaknar du.

Nåja, förhoppningen är ju att jag från tisdag skall kunna börja ta mig fram på vägen mot fullt fungerande höger arm igen, och då får jag göra det som krävs.
Zumba - here I come!!!!!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Wow, redan dax :) Önskar dig lycka till i morgon, kommer bli jättebra! Kram.

Unknown sa...

Wow, redan dax :) Önskar dig lycka till i morgon, kommer bli jättebra! Kram.