Sidor

söndag 8 november 2009

Människovärde och influensavaccin

Ursäkta mig, men nu måste jag ge mig in i den politiska Svininfluensa-debatten...
Varför i hela fridens namn skall politiker få förtur till sprutan? "Vi måste ha ledande politiker till hands för att fatta viktiga beslut" säger dom här.
What? Vad för viktiga beslut då, kan man ju fråga.... Om vem som skall få förtur till vaccinet kanske???

Jag tycker att barn och ungdommar, samt de som tillhör de faktiskta riskgrupperna skall få sina sprutor, sen självfallet sjukvårdspersonal som hela tiden riskerar utsätta sig för smittan.
Och sen får väl resten ställa sig i kö. Någon form utav lika människovärde måste vi väl kunna frambringa i ett siviliserad land som Sverige?

På barnens skola hade det varit två vaccinationsdoser kvar efter att barnen fått sitt. Då ropade de upp i högtalarsystemet på skolan att de två lärare som först kom till sjuksyster skulle få dom. Det hade varit rena tjur-rusningen dit.
Sånnt tycker jag är bra, för man har ju tidigare hört talas om att vaccin slängts.

Men tillbaka till politikerna och deras förtur.
Jag har sett amerikanske katastrof-filmer där världen blir ett kaotiskt slagfält för att presidenten dör.
Men Sverige är inte världen, och våra komunpolitiker är inte USA's president. Sverige går inte under för att några komun-pampar blir förkylda. Om det skall fattas ett viktigt beslut, och någon "viktig" ligger hemma sjuk så får man väl ringa upp dom! Var jag har hört så sätter sig inte influensan på hjärnans tal-centrum???
Liknande har man beslutat på min arbetsplats - min och mina logistik-kollegors tjänster är svåra att ersätta på kort varsel - vi förväntas stötta hemifrån om alla blir sjuka samtidigt. Kan tyckas vansinnigt på pappret - men hur stor sannorlikhet är det att vi alla skall bli sjuka samtidigt?

Nää - tycker politikerna skall sluta trängas, och ställa sig i kön tillsammans med resten av oss dödliga. Själv förväntas jag få vaccin i vecka 49/50 någon gång, om jag nu inte hinner bli smittat innan dess....

Inga kommentarer: