Sidor

söndag 8 november 2009

Hur böjer man ordet "skall"???

Med tanke på att jag nu vill bli svensk medborgare måste jag ju få rätt på grammatiken...

I mitt förra inlägg (här) har jag skrivit meningen "...varje gång jag behövt byta pass"

Det var inte så jag ville skriva egentligen. Jag ville skriva "...varje gång jag skullat byta pass"

Till och med jag kunne se att det inte såg bra ut med detta ordet. Men hur mycket vi än Goolgade hittade vi inte det korrekta sätt att böja ordet skall till den formen jag ville ha...

Vi ringde Mats syrra som är lite av ett rättskrivningslexikon - men hon hade gått till sängs och kunne inte tänka, så hon föreslog "behövt" istället.


Men ni som känner mig vet att jag är aldeles för envis att slå mig till ro med detta.
Jag måste veta!
Hjälp mig!
Hjälp en icke-inföding att få rätt på språket och bli en av er!

.

.

.

.

.

.

.

.

Hjälp......
.

2 kommentarer:

Åse sa...

Ok Hege. Gör ett försök att hjälpa dig.
"Varje gång jag skulle byta pass...."

charlotte sa...

jag vet inte faktiskt. det är väl inbyggt i mitt system om det är rätt eller fel.