Sidor

onsdag 8 september 2010

Moment 22

Min tjänstemobil har råkat ut för ett litet missöde... den har på något vis legat i väskan utan knapplås, och nu vill den att jag anger min PUK-kod för att låsa upp den.
Visst... Telefonen är från yngre stenåldern - tror ni jag har kvar pappret med den koden på???? Nope!

Som tur är så sitter jag med admin-rättigheter på sidan där företagets abonnemang administreras, vilket innebär att jag kan komma åt PUK-koderna på företags-abonnemangen. Bra va???

Inloggnings-proceduren fungerar såhär:
Jag anger användarnamn och mitt eget lösenord, varpå ett sms med en engångskod skickas till min mobil för att jag slutgiltigen skall komma in på sidan.
Det är ju skitbra ur säkerhetssynpunkt. Om någon vill hacka in sig på adminsidan måste de först torturera mig för att komma åt inloggningsuppgifterna, och sedan sno min mobil för att komma åt sms'et.

Kanon!!!
Fantastiskt!!!
Genomtänkt!!!

Synd bara att jag inte kan läsa sms på min mobil, för den är låst och jag behöver min PUK-kod för att låsa upp den...

Inga kommentarer: