Sidor

söndag 26 september 2010

Film vs Bok

Apropå gårdagens vampyr-marathon...
Kloppan svarade mig att hon älskar bökerna, men inte är lika såld på filmerna.

Jag måste hålla med henne.
Det går inte att få in lika många nyanser och tankar och känslor i en film på 2 timmar som man får in i en bok på 14 timmar (nej, jag har inte tagit tiden - det är så lång ljudboken är...)

Vid flertalet tillfällen i går blev jag besviken för att de "klippt bort"  så mycket som enligt min mening var vesentlig för handlingen - eller åtminstone för att ge djup åt handlingen.
Och så tycker jag det är varje gång jag ser en film där jag redan läst boken. Jag är en boknörd - så är det bara.

1 kommentar:

Anonym sa...

Generellt tycker jag böckerna är bättre. Nu har jag varken sett filmen eller läst böckerna om det ni pratade om.

Maken som tvingar sig själv att läsa ibland för att jag säger att böcker ger en så otroligt mycket bättre känsla håller inte med.