Sidor

lördag 11 september 2010

11.September

11. September,  Nine-Eleven, Hur man än uttalar datumet så känner de flesta igen klangen i orden. Det är som 17.Maj för en norrman, eller 24.December - man har hört datumet uttalas så många gånger och hjärna sätter det direkt i samband med en händelse.

Det har gått 9 år sen DEN 11.September.
Minns ni vad ni gjorde den dagen? Minns ni hur ni fick veta? Och vad gjorde ni sen?

Själv fick jag veta av en kollega. Han ropade ut i korridoren att ett plan kraschat in i WTC. Massor av snack i korridoren, mummel på kontoren, alla surfade in på Aftonbladet, eller New York Times eller vad det måtte vara.
"Hur i hela fridens namn kunne man krascha in i en skyskrapa????"
.......
"Men va faan - de har kraschat in i den andra oxå - det kan ju omöjligt vara en olycka!!!!!!!"

Det blev inte mycket mera gjort på min arbetsplats den dagen - inte många andra ställen heller skulle jag tro.
Minns att jag gick hem lite tidigare än vanligt - hem för att kolla på nyheterna.

På kvällen hade en av killarna fotbollsträning, eller var det båda, jag minns inte.
Men det var soligt väder. Jag satt i gräset på vallen och snackade med andra föräldrar. Och jag minns att jag kände obehag när jag såg och hörde flygplanen på väg inför landning på Kastrup.

Sen gick det ett år, och tre år och nio år, och trots att jag aldrig var personligt berörd på något vis så känns det ändå kostigt på årsdagen, och datumet kommer alltid ha en speciell klang.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag var på jobbet. vi fick uppgift om (sant faktisk att vi fick det) att detvar en norrman som krashat i ett av wtc-.tornen

Anonym sa...

Kommer oxå ihåg vad jag gjorde. Jobbade på för att kunna komma hem tidigt. Hade mer jobb än tid kvar att jobba. Då kommer killarna in från lagret och säger att vi måste lyssna på radion. Jag blev två timmar sen hem i stället för att kunna smita hem en halvtimma tidigare. Kommer inte ihåg dock vad jag skulle göra efter jobbet. Men det blev inte av.