Sidor

torsdag 8 oktober 2009

Kökstjänst

Jobbar febrilt i köket för att sno ihopa en hederlig husmanns-middag. Det är kålpudding som står på menyn i det Jönssonska hemmet i dag. Kålpudding med kokt potatis, brunsås och lingon. Låter gott va?

Men det receptet jag har hittat lämnar ett och annat till fantasin. Till excempel står det;

1msk matfett.
Jaha??? Matfett? Öppnar jag kylen så finns det hur mycket fett som helst. Jag har stekmargarin, rapsolja, matolja, olivolja, och även Lätt o lagom. Spelar det någon roll vad jag använder? Jag använde matolja i alla fall - det lät mest rätt.

Sen denna:
1/2 kålhuvud
Visst - jag förstår ju att det är grönsaken de syftar till - men har ni någonsin handlat ett kålhuvud? Är ni medvetna om vilken skillnad det är i storlek och vikt på dom? Nu stod det altså 1/2 i receptet, så jag har använt halva det vi hade köpt hem, men vore det inte mera inteligent att skiva typ 1kg eller något sådant?

Tänk att få komma hem till dukat bord varje dag, och slippa bry huvudet med saker som detta...

1 kommentar:

charlotte sa...

låter mumma. det är ju så gott