Sidor

fredag 9 oktober 2009

Eftersvett!!!

I dag skall jag sprida ut mina tankar kring det föga glamorösa ämnet eftersvett.

När är det rätt tid att hoppa i duschen?

När jag tränar på jobb på morgonen så går jag av naturliga själ in i duschen direkt när jag har tränat klart. Detta innebär att jag numera alltid bär smink på jobb tisdag och torsdagar! Varför? Jo, av den enkla anledningen att jag efter att ha duschat måste hitta på saker att göra innan jag klär på mig. Klär jag på mig direkt så svettar jag ner mina kläder innan jag hinner in på kontoret!

När jag tränar hemma då? Då tar jag god tid på mig innan jag hoppar i duschen. Jag surfar eller tittar på tv, eller något annat icke-värde-skapande.
Och vad händer då? Jag blir genomfrusen in på skelettet. Jag får stå till upptining i hett vatten i 20 minuter för att bli människa igen.

Skall det vara på detta viset? Finns det någon formel för hur länge man skall vänta? Baserad på träningstid, intensitet, min vikt och temperatur i träningslokalen är det optimalt att vänta X antal minuter innan jag duschar - då slipper jag fortsätta svettas efter att jag gjort mig ren och fin, och jag slipper oxå att vara en ispinne när jag ställer mig i duschen.

Kanske dagens I-landsproblem, vad vet jag? Men i dessa Nobel-tider borde det väl finnas någon smart jäkel som kan ta reda på detta för mig?

1 kommentar:

charlotte sa...

ja du kan ju börja med att fråga mig,lol.
ha en bra dag