Sidor

lördag 22 november 2014

Varning - nu skriver jag om golv igen....

Förstår om ni tröttnat vid det här laget - men att välja golv är inte lätt....Om man inte har en budget som utan vidare tillåter inköp av golv för 1000kr/m2.
I dag har vi kört från golv-varuhus till golv-varuhus för att kolla, känna, klämma o hämta inspiration.
Vi har inte bestämt oss för golv ännu, men har blivit lite klokare.

För det första har vi i praktiken släppt alla planer på vitpigmenterade golv. Inga av de vi tittat på föll oss i smaken.
Där var några brun- och gråpigmenterade som var snygga, men jag vill inte ha för mörka kolv.

Tarkett rustik ek är fortfarande ett alternativ.
Nackdelarna med detta golvet är fasen. Det kallas microfas - och den är verkligen micro! Samt att det enbart är fas längs långsidorna.


Barlinek har golvet nedan som faktiskt är snyggt på alla sätt och vis. Det är dessutom billigast av de golv vi funderar på,  och billigt gillar jag!
Inga uppenbara nackdelar i förhållande till andra golv. Annat än att det säljs hos Byggmax. Deras golv har kommit högt i många tester, men betyder det att alla deras golv är bra? Är lite misstänksam...


Båda golven ovan är mattlack. Vårt hjärte-golv var oljad.
Min vana trogen leker jag tusen frågor med personalen,  och dagens utfrågningar gav följande ytskikts-utbildning;

Mattlackad: Motståndskraftigt mot fläckar. Kan behandlas med lack-refresher en gång om året. Efter 10-20 år (beroende på slitage) får man slipa och lacka om.

Naturoljad: Fläckar sugs upp av golvet och måste avlägsnas direkt för att inte fastna. Skall efterbehandlas med olja ca en gång per år. Behöver aldrig slipas - blir bara vackrare med åren, och får man skador som inte är snygga så går det oftast att slipa till dessa lokalt, och mätta med olja.

Hårdvaxoljad: Samma som naturoljad, fast motståndskraftigt mot fläckar.

En snabb-titt visar ingen visuell jätteskillnad mellan mattlackade och oljade golv. Jag hade två identiska Tarkettgolv bredvid varandra; Ena mattlackad, och andra hårdvax-oljad - och det var faktiskt mindre skillnad än jag hade trott.
Nått som däremot gjorde mig lite besviken var att inga av de skrapade golven vi kollade på var så lena och fina som vårt hjärte-golv.
De var grövre, och inte alls lika "mjuka". Antagligen var vårt golv rätt hårt borstat efter skrapningen för att "jämna till" skrap-spåren.

Slutsats?
Tja... Kan någon bekräfta att Byggmax' Barlinek-golv är bra så tror jag vi kör på det. Om inte något annat trillar ner i huvudet på oss innan det är dax att beställa vill säga.
Ni har definitivt inte läst det sista inlägget om golv på denna bloggen i alla fall...

Inga kommentarer: