Sidor

tisdag 25 november 2014

Elen, del 1 - Inomhus-el

Till vårt hus finns en så kallad standardritning, som är den el-installation som ingår i vårt fasta entrepanadspris. Alla tillägg utöver denna får vi betala extra för.
Vi har nött och blött elritningarna för att försöka förutse alla inrednings-scenarion vi kan tänka oss, och jag känner mig nöjd med våra beslut. Sen återstår det att se i praktiken om det blir som vi (jag) har tänkt. Ja, för det är jag som har gjort el-planeringen, så alla eventuella misstag får jag nog stå för på egenhand.

Det är gott om el-uttag på en elritning enligt vanlig svensk standard.
Vi har lagt till 6 uttag - men egentligen är bara två av dessa för att vi tyckte det saknades ett uttag på platsen.
Övriga är 3 uttag inne i skutdörrsgarderober (eller eventuellt kommande garderob) för att koppla belysning i garderoben på ett snyggt sätt, och ett är ett uttag inne i et köksskåp för att koppla in spots som går via en transformator.

De gröna prickarna nedan visar alla våra tvåvägs-uttag - inklusive de vi har lagt till.
Utöver dessa kommer de uttag som är till maskiner i kök och tvättstuga, samt uttag o belysning på vinden.


Lamp-uttag i taket är det oxå gott om enligt svensk standard. Däremot dåligt med belysning i fönster.
Många väljer att sätta in LED-spotligt i sina fönster, men jag vill heller ha möjlighet till vanliga lampor i fönstren  - och framför allt stjärnor till jul :)
Så vi har lagt till lamputtag över nästan alla fönster. Utöver detta har vi lagt till något, och flyttat något. Kanske inte så lätt att se de rosa prickarna på bilden nedan, men ni får göra ett försök om ni är nyfikna.

Bilden ovan saknar lampor vid speglarna i badrummen, och även under väggskåpen i köket, men där skall vi såklart oxå ha ljus...

En sista inomhus-el-grej vi har lagt till, är en spot som skall byggas in i en nisch i väggen. En liten personlig touch vi har hittat på, men det får jag berätta om en annan gång.


Inga kommentarer: