Sidor

torsdag 6 november 2014

Kakel-utflykt

I veckan var vi på Svenska Kakel för att ta en titt på vad de hade att erbjuda.
Kan sammanfattas med snyggt och DYRT!
Jämför man med priserna på till ex Bauhaus så är det rena rama rånet.

Tyvärr ar vi bundna till att handla där - om vi inte vill ta på oss hela kaklings-jobbet själv, och det är vi definitivt inte intresserade av.
I vår entreprenad ingår plattor till ett snittpris av 300kr, av normal storlek (typ kring 20*20) och rak läggning (dvs inte halvförband, på diagonal eller annat utöver det vanliga)

När det gäller själva plattpriset så kanske vi kan få det till att gå +/- noll, för på väggarna i badrummen skall vi ha enkla vita plattor, och dessa drar ner snittet en del.

Från Svenska Kakels utställningsmonter. Detta vita kaklet kan jag tänka mig i båda badrummen.
Däremot är det ju inte mycket att göra med extrakostnad för läggning, det är några ställen jag vill ha halvförband ( "omlott") och det kompromissar jag inte bort.

Inget är spikad ännu, men såhär går tankarna just nu:
Entre; 30*60, svarta
Tvättstuga, 20*20 eller 30*30 svarta

Serien Habitat har fina plattor i olika storlekar, och flera snygga färger. Oavsätt vilken storlek vi hamnar på så vill jag ha samma serie i entre och tvättstuga, för att hålla det enhetligt.

Habitat, svart

Habitat grå (finns flera grå nyanser)
I badrummen som sagt vita väggar, och ett badrum med grått och ett med svart golv.
Serien Habitat skulle funka här oxå, men jag är lite förtjust i Egeum oxå. Det är lite mera liv i Egeum, då kanterna är lite nötta, och färgskiftningarna lite större.
Egeum grått och svart gillar jag skarpt

Köket skall ha såkallad subway-tile i halvförband.
Bild från Svenska Kakels katalog - Metro
Tankarna fortsätter snurra.
Vi har en extrapott i budgeten till kakelsättningen, det skall bli spännande att se hur långt den räcker....


Inga kommentarer: