Sidor

måndag 27 oktober 2014

Sista förberedelserna innan gjutning


Ja, jag vet att  plattan gjöts tidigare i dag - men ligger lite back med bloggandet... det händer saker i snabbare tempo än jag hinner med att dokumentera!
Men, jag gör ett försök att hinna ifatt nu, så här kommer ett lite "inför gjutning"-foto från förra veckans arbete.

En närbild på ett kant-element.


Rör-genomföringar har radontätats. Inte för att det är radon i marken, men för att lagen visst kräver det som en säkerhetsåtgärd.


Golvvärme-rören fästs i frigoliten med plasthållare - och armeringsnätet likaså.
Armeringen skall hamna ungefär mitt i gjutningen, därför är dessa hållare lite högre.


I ytterkant av plattan krävs större hållfasthet, för här är trycket från huset större.  Likaså är det på området där kaminen skall stå, samt på en beräknat yta ungefär mitt i huset. 
På dessa ställena ligger gott om extra armering - och betonglagret kommer bli 20cm istället för 10 som vi kommer ha på övriga ytor.


Ytterligare en bild på kantelementet


En av flera golvbrunnar


Ermeringsnäten överlappar varandra


 - och en liten film på ovanstående arbete...



Inga kommentarer: