Sidor

onsdag 22 oktober 2014

"Rörigt" värre....

Ojojoj vad mycket rör som sticker upp ur vår platta!


Rörläggaren verkar ha fått på plats och fixerat alla rör som skall upp ur plattan.
Själv har vi försökt jämföra med ritningarna för att identifera vad alla de olika rören skall vara till för något.
Har väl förstått mig på det mesta nu - men i tvättstugan, där värmepannan skall stå, får jag ge upp... Där verkar råda fullständig anarki. Bara ett proffs kan reda ut det!


Denna bilden visar vad vi ser när vi kommer in genom ytterdörren i tvättstugan. Skåpet är ett av två golvvärme-fördelare. Ur det blåa röret skall elen komma in.

Virrvarret vid värmepumpen... Lämnas tacksamt i händerna på proffsen.



Vatten och avlopp i köket.
Ja, jag förstår att detta kanske är av mindre intresse för många av er...Men det är jäkligt kul för oss att se var olika saker hamnar. Huset tar form helt enkelt.
Om ni undrar varför vi har det så ofantligt smutsigt i vårt kök ( i hela vårt hus kan man ju säga) så är det för att så är det i skogen på hösten... En liten försmak på allt som kommer hamna i våra hängrännor sen!
Hängrännorna oroar mig inte...
Däremot är jag lite orolig för hur de skall få bort all denna skiten innan gjutning. För det kan ju omöjligt vara bra att gjuta ner allt detta i plattan?

En kul sak vi såg var att för att veta var rör skulle dras har det markerats en del innerväggar, så vi kunde få uppfattning om en del av rummen. 


Armering runt kanterna är på plats, och fästena till golvvärmen likaså.   

Och tilluften till kaminen ser ni på bilden nedan. 
Ååååå vad jag kommer sakna att ha en kamin nu till vintern! Har redan sätt på facebook hur kompisar har börjat elda. 
Jag vill oxå!
Skall kompensations-elda hela April, oavsett hur varmt det är ;-)


Dagens sista mysterium är denna extra-armeringen i plattan. 
Där finns en extraarmering där kaminen skall stå, och det är väl förståligt med tanke på tyngden på kaminen. 
Men placeringen av denna kvadratmeter stora nedsänkning är mitt i vår hall... 
Vi har studerat ritningar, och kommit fram till att det kan ha något med husets tyngdpunkt eller liknande att göra. 
eller så tycker kanske någon att vi skall gjuta fast ett kassa-skåp  direkt innanför ytterdörren?

På denna bilden ser ni även golvvärme-skåp nummer två, som kommer döljas inne i skjutdörrsgarderoben i entrén. 
I samma vägg kommer vatten och avlopp till badrummet, samt någon sorts avluftning av avloppet.
Pa andra sidan väggen ( inne i badrummet då alltså) kommer WC-avloppet och golvbrunnen i duschen.









Inga kommentarer: