Sidor

lördag 11 oktober 2014

Applikationen som Gud glömde

Sen vi bestämde oss för att bygga hus har jag lekt med Ikea's köksplanerare för att få fram det perfekta köket.

Tanken med Ikeas köksplanerare må vara att på ett lugnt och harmoniskt sätt kunna planera hur man vill ha det, testa olika varianter på kök, se hur det blir med olika vägg och golvmaterial och så vidare. Tanken är skitbra!

Och det fungerar kanske för många.
Men det fungerar f---n ta mig inte för mig!
Är det någon dator-applikation som kan driva mig till vansinne, så är det detta programmet.
JAG.FÅR.FULLSTÄNDIGT.PSYKBRYT!

Trodde länge att programmet inte fungerade optimalt med Mac, så jag installerade på makens PC för att få ro i sinnet.
Men ICKE!
Det låser sig för varje liten ändring jag vill göra, och ändra väggmaterial har helt slutat fungera.

Jag har gjort några tappra försök under den senaste månaden att slutföra min planering av köket - men får inse att detta är inget jag kan göra hemma.
Jag får helt enkelt bege mig till Ikea, och tillbringa en dag i deras köksavdelning. Om programmet fungerar bättre där skall vara osagt - men då kan jag i alla fall gnälla på någon stackars oskyldig Ikea-anställd...


Senaste utkastet på köket ser ut såhär.
Dock skall väggen vid vitrin-skåpet inte vara grå (vi vet inte ens om vi skall ha något vitrinskåp, eller hur det kommer se ut), vid köksbänken skall jag ha kakel  och blommorna vid fönstret är egentligen lampor... men det finns inga lampor att välja i programmet.
Tyvärr gör grafiken i programmet att man inte ser hur luckorna egentligen ser ut - allt smälter ihop till en stor svart massa.
Men i verkligheten kommer det bli kanonsnyggt!

Inga kommentarer: