Sidor

måndag 6 juni 2011

Snabbkurs i nationaldagsfirande

Svenska folket behöver en kurs i nationaldagsfirande, så är det bara.
Ni fattar inte hur det skall gå till!

Visst, det är många av er som forsöker. Ni har ätit en fin middag, eller gått på stan och tittat på komunernas arrangemang - men attityden längst inne är ju helt fel.
Fel-fel-fel-fel-fel!

Jag hör hela tiden från svenskar att "Ni norrmän är så duktiga på att fira er nationaldag".
Och innan 6.juni blev en röd dag var ursäkten till att svenskarna inte firade lika bra, var att ni inte var lediga på nationaldagen.
Men nu är ni det! Nu är 6.juni en röd dag, och allt är upplagt för firande.
Och vad gör ni? Ni behandlar dagen som om det vore en helt vanlig söndag.

Ta till exempel affärer och övriga öppettider: INTE FAAN HAR MAN ÖPPET I EN LEKSAKSAFFÄR PÅ NATIONALDAGEN!!!!!!
Ej heller på gymmet!
Jag köper att mataffärer och resturanger har öppet, men där tycker jag gränsen är nådd!

Nästa No-No då: Fotboll!
Varför lägger man seriematcher på nationaldagen? Skulle man få för sig att lägga en seriematch på midsommar afton? Tveksamt!
Vad gör nationaldagen mindre värd?

Jag säger inte att man inte får utöva sporter på sin nationaldag - men då tycker jag det skall vara något i stil med uppvisningar, minicupper eller vad det måtte vara. Något fristående som inte är del av en återkommande rappakalja som upprepas varje vecka.

Jag är inte klar:
Trädgårdsarbete får sig oxå en törn!
Tar man nationaldagen på allvar så klipper man inte gräset denna dag! Vill ni ha det fint i trädgården så fixa det dagen innan i såfall. Det samma gäller såklart oxå för lukning, plantering och grönsaksodling.
Ett viktigt undantag finns.... Om ni har jordgubbar så får ni självfallet plucka så ni kan äta jordgubbar och grädde....

Nästa år kan vi väl forsöka?

1 kommentar:

Marie-Anne sa...

Du har helt rätt för dig Hege!
Vet inte hur lång tid det ska ta för att vi ska lära oss detta, om vi överhuvudtaget kommer att göra det.
Men här är det liksom lite... ja, konstigt att fira så här. Vi äldre kan ju sitta där och lyssna på "Under blågul fana" och liknande men där går gränsen. Ändå tyckte jag att det var riktigt högtidligt och jag hoppas att vi ska vara med och fira ännu mer nästa år.

6 juni 2011 22:47