Sidor

fredag 3 juni 2011

Scrapbooking, utmaninagar, inspiration och sånnt...

Det brukar florera massor av utmaningar på olika scrap-sidor på nätet - och även på scrap-träffar är det vanligt med utmaningar av olika slag.
Jag har urusel fantasi, så för mig är dessa utmaningarna jättebra - de får liksom igång mig, och jag slipper att alla mina Lo's ser likadana ut.
Men vad innebär de olika utmaningarna? Det finns ju såååååå många olika varianter.... Här kommer en liten "ordlista"

I en "Scraplift" (eller kort och gott "Lift") får man ett färdigt alster att använda som inspiration. Man kan inspireras av färg- och pappers-valet, placering av foto och dekorationer eller vad som helst egentligen.
Det finns även ett uttryck som kallas "CASE". Det står för "Copy And Steal Everything", och det är som det låter; man gör en egen layout som ser nästan identsisk ut som orginalet.
Här kan ni se ett exempel på en Lift

Sen har vi ju Skisser, som är min stora favorit. En skiss är en skematisk ritning av LO'n. Den kan vara handritat, eller gjort i ett datorprogram.
På samma sätt som med en Lift så är skissen till för att få inspiration. man kan vända på skissen och ta bort eller lägga till element - men man skall kunna se på det färdiga resultatet att den har ett ursprung i skissen.
Här kan ni se ett exempel på en Skiss-utmaning

Färgutmaningar är lite friare. Här är det som namnet säger färgerna man skall följa, men i övrigt utformar man LO'n som man vill. Oftast får man använda lite vitt och svart i tillägg till färgerna i utmaningen.
Här kan ni se ett exempel på en Färgutmaning

Det finns massor av andra utmanings- och inspirations-former oxå såklart. Man kan till ex skulla använda en viss teknik, ett visst material eller ett visst antal foto.
Men jag tror ni har fattat galoppen här eller hur?

Inga kommentarer: