Sidor

fredag 3 juni 2011

Scrapbooking - vad är det?

Jag får den del frågor om vad Scrapbooking är, och vad de olika uttrycken betyder osv.
Jag är ju ingen expert i området, men tänkte i alla fall förklara lite grundläggande saker för er som är nyfikna.

Ordet Scrapbooking betyder egentligen "klipp-bok" eller något åt det hållet.
Från början var det att man tog foton, minnessaker, tidningsutklipp mm och sätte in i ett album, och så lade man till lite egen text till det hela.
Men då dettta utveklades i USA så förstår ni ju att det inte räcker med det....
I USA tog man det vidare och skapade egna papper och annat prydnadsmaterial för att  det kunna göra albumen ännu finare.
Jag kan egentligen inget om historiken bakom det hela - så det får råcka här...

Inom Scrapbooking finns det tre "huvudgrenar"
Layouts (förkortas oftast LO) som är albumsidor. Det är detta jag gör för det mesta.
Kort, säger sig väl själv. Jag gör väldigt lite kort - men det händer.
Altrad, är när man pryder saker med scrap-material. Tex böker, boxar och liknande.

Mera förklaringar och grunder kommer - men inte i detta inlägget. Nu är det så fint väder att jag helt enkelt lämanr datorn och tar med mig en kopp kaffe och sätter mig ute i solen!

Inga kommentarer: