Sidor

måndag 17 maj 2010

Jag är jobbig.....

Sonen hade inte gjort sin dagliga motion när jag kom hem från jobb i dag, och jag kommanderade honom ut att springa.
Det var suck och stön, och till sisst deklarerade han att han var lat, och att det därför var så jobbigt för honom att ge sig ut.

Dax för motivation-mamma att träda fram.... (detta är en något förkortad version av mitt föredrag, kommer inte ihåg allt i detalj)

- Ja, det är alldeles rätt Robin. Du är lat. Vi är alla lata. Människan är lat av naturen.
Vi är skapta att göra så lite som möjligt. Det ligger i vår genetiska kod att inte överanstränga oss.
Alla våra kropsliga funktioner är byggda för att vi skall vila och spara energi tills vi verkligen behöver den.

(man ser en lite strimma av hopp i hans ljusblåa)

 - MEN ..... våra kroppar konstruerades för millioner år sedan (hmmm... vet inte om detta stämmer, har inte riktigt koll på det där med evolutionen) och på den tiden var "så lite som möjligt" ofantligt mycket mera än vad det är i dag.
Så därför min son, måste människor av i dag aktivera sinna kroppar utan att det egentligen behövs - för att efterlikna "så lite som möjligt" från flera millioner år sedan.

Jag tyckte jag var inne på ett härligt resonemang. Om det stämmer eller inte vet jag inte, men visst lät det bra??? Men innan jag hann fortsätta avbryter Robin mig;

Mamma.... du är jobbig. Du är fruktansvärd jobbig. Du är så jobbig att jag får lust att springa bara får att komma härifrån...

Mission completed - Motivations-mamma lyckades igen ;o)

3 kommentarer:

Anonym sa...

haha ja du lyckades med bravur

Anonym sa...

Sv: Nej det är inte photshop. Det är ett bloggprogram som man får hem via msn tror jag det var. Windows live writer.

Anonym sa...

kúnde inte låta bli att läsa o skratta idag heller. du är verkligen en bra coach..
sv: det är allltså du som smittat mig med sömnproblem!!