Sidor

måndag 21 december 2009

Smaskens..... med recept :o)

Charlotte efterlyste receptet till dessa kakorna, och påstod att jag fick plusspoäng hos tomten om jag la ut det på bloggen. Jag behöver alla plusspoäng jag kan få, så här kommer det på en gång.

I min receptbok heter kakorna "Angeliqas Chip Cookies", och de är så enkla att inte ens jag kan misslyckas med dom (Hmmm okey, jag lyckades inte få dom jämnstora, ven ni behöver väl inte vara så petiga...)


100g Margarin
2dl Farinsocker
0,5dl Strösocker
0,5 tsk Vaniljsocker
1 Ägg
1,5 dl Vetemjöl
3dl Havregryn
0,5 tsk Bikarbonat
0,5 tsk Salt
175g Blockchoklad (mörk)

1. Sätt ugnen på 175 grder
2. Rör rumsvarmt margarin mjukt med farinsocker, strösocker och valiljsocker.
3. Tilsätt ägget under vispning
4. Blanda vetemjöl, havregryn, bikarbonat och salt. Rör ner det i smör-smeten
5. Grovhacka blockchockladen och blanda ner i smeten (det blir rätt så trögt att röra...)
6. Rulla bollar som du plattar till något. Lägg dom gläst på bakplåtspapper. Med stora köttbulls bollar passar det med ca 12 på en plåt, och då räcker smeten till ca 24 st. På bilden är bollarna som små köttbullar, och då kan man peta in flera på plåten.
7. Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter. Låt svalna på plåten.


Lycka till ( och räkna inte kalorierna)

1 kommentar:

charlotte sa...

yhank you thand you. minst 10 pluspoäng. kram o god jul