Sidor

måndag 14 december 2009

Julbaxt :o)

I helgen bakade jag lite. Märk att betoningen ligger på LITE, för jag hann inte alls med allt jag hade planerad.

Men Krumkaker blev det i alla fall - och här tänkte jag visa för er hur man gör dessa rätt så typisk norska jul-kakor.



***



Krumkaker:

Som alltid när man bakar är det en klar fördel att se till att man har hemma allt man behöver.

Ni kanske undrar varför jag har tre paket potatismjöl? Det undrar jag oxå kan jag meddela... Jag tror svaret ligger i att jag så sällan använder potatismjöl, så jag i bara farten handlar hem när jag (tror jag) behöver det.

Alla tre paketen var dock inom hållbarhetsdatum, så jag har jag rationaliserat bort ett paket...









När smeten har stått ett tag i kylskåpet är det dax att börja grädda. De pannkakstunna "våfflorna" skall vara gyllenbruna.





Strutarna rullas upp direkt efter gräddning, medan de fortfarande är heta och mjuka. Det gäller att vara snabb, och risken finns att man brinner sig lite på fingertopparna om man inte kan kontrollera sina verktyg.



Detta är definitift ingen bakst som sköter sig själv. Om man lämnar järnet 11,2 sekunder för länge - t.ex för att söka efter låten "Seven days of Christmas" på Spotify så finns det överhängande risk att resultatet blir lite mörkare än vad som är optimalt för denn sortens kakor.

Jag kan meddela att även om exemplaret nedan har samma färg som en kladdkaka så smakar det INTE chocklad. Skulle snarare vilja beskriva det som kol...




Men detta här med att passa tiden lär man sig, och till sist belönas man med en vacker samling krumkaker.

GOD Jul :o))





1 kommentar:

charlotte sa...

vilket fint mönster det var på ditt "våffeljärn"