Sidor

fredag 4 december 2009

Ingen karriär som kock i alla fall...

Vi har rätt många kryddor i köket hemma. Gillar kryddor - burkarna altså... känns nästan lite exotiskt att stå vid kryddhyllan och plocka på sig massor av konstigheter. Och så tror säkert de som ser mig i affären att jag är en riktig superkock... Så fel de kan ha...

Har nämligen i dag lärt mig något nytt angående kryddor:
Berättade på jobb om Linssoppan jag gjorde till middag i går. Barnen tyckte INTE om den kan jag säga. Och när jag berättade för Marie att jag misstänkte att det var kummin de inte gillade så tittade hon konstigt på mig...
"Spiskummin altså?"
"Ehhh... nej, kummin..."
"Men, Hege - de är inte samma sak"

En snabb googel-runda berättar för mig att Kummin används huvudsakligen till bakning av bröd och liknande, medan Spiskummin är en matkrydda med ursprung i det Mexicanska och Asiatiska köket

JAHA!!!!!
Så jag har altså kört recept efter recept med brödkrydda
Tack för den televerket!

2 kommentarer:

charlotte sa...

haha det visste t o m jag. antagligen för att det är en krydda som smakar lite tacoaktigt

Åse sa...

Haha, stackars barn....