Sidor

lördag 18 april 2015

Stenläggare

I dag har vi tagit på oss rollen som stenläggare. Projekt framsida har påbörjats och vi har slitit som djur hela dagen.
Ena halvan börjar ta form, och det finns gott hopp om att vi kan bli klara med denna delen i morgon.

Vi började med att mäta ut var vi skulle ha kullersten, var vi skulle ha gång och markerade detta med brädor som vi lodade in.
Intill husväggen där kullerstenarna skall vara grävde vi bort lite singel för att inte stenarna skall komma för högt.
Singlen var redan där, som del av det dränerande lagret kring huset.
Vi paddade singlen, och vi paddade det sand/grus/singel blandade materialet där vi skall ha vår gångbana.

Sedan markduk, stenmjöl och mera paddning på kullerstensytan. Nedan är Mats i färd att lägga kantstenar - ytan innanför skall alltså beläggas med kullersten.


Medan Mats jobbade på kullerstens-sidan tog jag hand om ytterkanten där vi skall ha en mini-mur.
Jag mätte och grävde ut 5-10 cm djupare är färdig bottenyta.
Paddaren fick inte plats i gropen, så här fick jag med min kroppstyngd hoppa och stampa rundor. Måste varit en rolig syn för grannarna att se mig skutta rundor :)


Innan markduken la jag ca 5cm grov grus, och över markduken ca 5cm stenmjöl. Och däremellan hoppade jag lite igen....
Det kommer inte bli någon vidare hög mur. Första lagret stenar kommer sticka upp 5-10 cm över färdig grusgång. Här har vi använt stenblock vi fått gratis.
Inte exakt den färg på sten jag ville ha. Men som sagt inte mycket kommer synas, och var gör man inte för att hålla nere budgeten.
Till lager två har vi däremot köpt nya, för dessa kommer ju synas både uppifrån och från sidan.


Såhär långt hann vi i dag:
Kantsten klart fram till ingångspartiet, vi har även börjat med kullersten-pusslet.
Första lagret av muren klar nästan enda fram till ingångspartiet - denna skall dock svänga höger och gå hela vägen ut till gatan, så det är en del kvar.

I morgon kör vi vidare. Målet är att mur och kullerstenar på skall bli klart på denna sidan om ingången.
Spännande-spännande. Jag är mycket nöjd såhär långt!


Inga kommentarer: