Sidor

måndag 6 april 2015

Framside-planering

Först på vår agenda står som vi säkert förstått att färdigställa garaget. 
Sen är nästa utomhus-projekt att grov-projektera framsidan. Det vill säga skapa ramen för hur det skall se ut i framtiden, och göra gångstråken. 
Eller åtminstone underarbetet för gångstråken, för jag har inte helt bestämt hur "ytskiktet " skall se ut än.

Såhär ser framsidan ut i dag. Några träd som får ligga som bas i planeringen, men annars mest sand och singel.
Ser ni förresten va fint Mats har pyntat det lilla trädet med påskfjädrar :)


Och lite såhär tänkte jag ha det...
Grått är tänkta gångbanor. Antagligen bara någon sorts grusgång, eller kanske några stenar av mera naturlig karaktär. 
På övriga ytor skall befintlig växtlighet få växa till sig. Och så kommer jag nog att plantera lite oxå, men den delen av planeringen får jag försöka låta vara tills vidare. Ett steg i taget helt enkelt...


Vad sägs om ett staket? Vår tomt sträcker sig inte ända ut till vägen, utan där är 3-4 meter "allmänning". Någonstans ungefär där jag har "byggt" staketet går gränsen.
Inte omöjligt att det kommer ett på riktigt längre fram.



Detta är utsikten från entre-dörren.

Björken rakt fram vill jag behålla, så vi kan inte göra étt gångstråk rakt ut på gatan. 
När vi skall hämta posten är det naturligaste gångstråket att gå till vänster om björken  - men om vi kommer från andra hållet (om vi nu skulle få massor av trevliga grannar på det hållet :) så bli det mest naturligt att gå på högersidan.  Vi får se, jag kanske ändrar mig och nöjer mig med étt gångstråk.


Vy från garage-sidan

Det syns inte så bra på bild, men på denna sidan om vår huvudentré har vi lite nivåskillnader att ta hand om.  Jag skulle vilja sätta en mus i form av antigen timmer eller sten för att skilja gångstigen från växtligheten.
Nu snackar vi inte några jäte-nivåer... Utan att ha mätt så gissar jag på 20-30 cm







1 kommentar:

Unknown sa...

Åh låter jättespännande men svårt med planering av tomten? Kommer ni att ta hjälp av någon som ritar upp och planerar åt er eller fixar ni det på egen hand?

Mvh,
Linda

http://nouw.com/Angelsioo