Sidor

onsdag 22 april 2015

Memory Lane

I tre kvällar har jag kämpat med deklarationen av försäljningen av gamla huset.  Mesta av tiden har gått åt att försöka förstå hur de olika begreppen hänger ihopa. Men till sist fick jag ihopa det.
Rätt enkelt egentligen, för jag hade alla papper sparade.
Tre frågor:
Vad köpte jag huset för?
Vad sålde jag det för?
Hur mycket har jag lagt ut för ombyggnader och förbättringar?

Sista punkten var kvällens uppgift. Bläddrade genom alla kvitton jag mödosamt samlat på mig genom de 12 år jag bodde i huset. En liten minnesresa till alla de större projekt som genomförts.
MÅNGA kvitton var det!
Allt från stora fakturor för installation av braskamin till inköp av värmeljus på Ikea. Dock hittade jag det inte försvarbart att dra av värmeljusen...

Iom att vi inte är klara med utgifterna på nya huset ännu kunde jag endast begära preliminärt uppskov av vinst-beskattningen - så vi har ett jobb att göra nästa år oxå - då skall hela kostnaden för nya huset räknas ihopa. Finns ett och annat kvitto här oxå kan jag meddela!



1 kommentar:

Madde sa...

Det där är en pers att gå igenom. Jag sparar alla kvitton men brukar även läggs in i excel då och då så att allt finns sparat digitalt :) dagen då vi ska sälja är många många år bort, och fram tills dess lär vi ha tusentals kvitton.