Sidor

torsdag 12 augusti 2010

Pausmusik # 10

Peters far fick en papegoja i födelsedagspresent. Fullvuxen som den var hade fågeln ett kokande temperament, och till det ett gräsligt ordföråd som fick till och med Peters far att rodna.
Med de skriande svordomarna och förargelseväckande tjuten blev det lyckliga hemmet mindre och mindre besökt av alla utom de närmaste vännerna.
Peters far var desperat efter en månad av varenda upp- fostringsmetod han kunde komma på, inklusive några som han visste att hans mer djurälskande vänner skulle ifrågasätta.
Plötsligt, under ett utomordentligt skrämmande utbrott av kraftutryck som Peters far inte en kunde föreställa sig, ryckte han tag i papegojan och stoppade in den i kylen.
Tjuten slutade.
Orolig att han hade dödat papegojan öppnade Peters far kylskåpsdörren, och förvånades över att fågeln lungt och stillsamt hoppade upp på hans arm och med en vänlig röst sa:
"Jag är ledsen över att jag förargade er med mitt språk och handlande. Jag kommer att sträva efter att förbättra mitt beteende, och ber er om förlåtelse. Får jag fråga vad kycklingen gjorde?"

Inga kommentarer: