Sidor

onsdag 18 augusti 2010

Det här med solbränna...

Det första man tänker på när man säger utlands-semester är väl solbrännan.
Jag har efter 20 år i Sverige fått lära mig att "solbränna" är det som är positivt - det vill säga att man blir brunare i hyn.
Blir man röd är man bara "bränd".

Själv tycker jag det är mera logisk att säga att man är solbränd om man har bränt sig (för att poängtera att man har bränt sig och att det är den förbaskade solens fel, inte ett strykjärn eller grilltändare)
Och om man har fått "rätt" färg av solen bör man säga att man blivit brun när man har - ja just det - blivit BRUN!!!

Men skit nu i min lilla fördjupning av svenska vs norska (ge mig 20 år till så kanske jag lär mig...) - tillbaka till det här med solbrännan.
Jag är nöjd med min (solbrännan altså). Precis så överdrevet "brun" så man ser att det är mera än den svenska solen som stekt - men innan det stadiet där hyn börjar se fläckvis skitig ut.
Det bästa av allt är att jag förutom de sista 2-3 dagarna på semestern inte har pressat. Jag har kört med 30 och 20 i solfaktor och legat större delar av dagen under parasollet.
Hoppas nu färgen kan hålla sig kvar några dagar så jag hinner visa upp resultatet för någon.

Inga kommentarer: