Sidor

torsdag 4 mars 2010

Ringer vårdcentralen för att beställa ett recept. Gör detta ett par gånger om året, samma recept, allt står i datorn, inga konstigheter, säger bara mitt personnummer och så vet dom allt om mig.

"Ja, då kan han lägga upp det på torsdag" meddelar sekreteraren.

Torsdag? I dag? Nä, då hade hon väl sagt "I dag", eller " I eftermiddag"... Så jag var tvungen att fråga - menar du nästa torsdag?

"Ja"

Jag halvkvävde ett skratt, men inte tillräckligt väl, för tantan i luren blev genast bitsk i tonen och meddelade att "doktorn faktiskt hade väldigt mycket att göra, och bara hade administrativ tid en gång i veckan."

Skit samma för mig - jag behöver inte medicinen just nu - men hallå...... en vecka för att knappa in i datorn och skicka ett elektroniskt recept till apoteket????

Faktum är att efter allt rännande till doktorer med min ljumske så har jag numera frikort, så jag skulle (och vem vet kanske många faktiskt gör) rent teoretiskt kunnat stampa in på vårdcentralen på jour-tid, komma in till doktorn, meddela att jag behöver medicin, sitta på pallen i hörnan medan doktorn skickade iväg receptet, sagt tack för mig och åkt till apoteket.

Och med detta tagit upp bättre behövande pasienters plats, samt slösat med skattepengar.
Själva recept-skrivande hade tagit lika lång tid - men i tillägg hade altså doktorn varit tvungen att småprata lite med mig först. Och skriva besöksjournal, och tvätta om sig, och så vidare.

Varför inte ta en halvtimme innan hemfärd varje dag för att skicka ut de recept som ringts in under daagen i stället???

1 kommentar:

charlotte sa...

det var dåligt. de kan ju avsätta lite tid varje dag
kram