Sidor

söndag 22 juni 2014

Röjning påbörjat

Tillbringade några timmar med kroppsarbete i eftermiddags.
Vi har grovröjd främre hörnan av tomten.
Med grovröja menar jag att vi har ryckt upp små träd-skott, plockat undan döda träd och även dragit upp lite större träd som vi inte vill ha kvar.
Det finns fortfarande någon stubbe vi inte klarar få upp på med handkraft - den sparar vi till sen.
Skogen har fått växa fritt under en lång tid, så där är flera träd som fällts av stormar eller annat för många år sen, för att sedan skjuta nya skott rakt ur stammen  - som i sin tur blivit stora träd. Så vi har minsann fått använda musklerna i dag!

Min fina skogsarbetare

Kvar på den röjda plätten finns nu de träd vi tror vi vill ha kvar.  Jag ser framför mig en oval plantering med den stora tallen i ena spetsen, och den mång-stammiga björken i andra spetsen  och däremellan en lummig rabatt med mestadels vit-blommiga perenner, som jag kan titta ut på från köksbordet.

Min fina skogsarbetares bättre sida.... och vår röjda plätt på tomten....
 Nästa inköp på dagordningen är en kompost-kvarn (heter det så???) Alltså en maskin som tugger trädgårdsavfall till flis.
Det blir ofantliga mängder trädgårdsavfall. Självfallet mest nu det första året, men vi räknar med att få nytta av den även i framtiden.
Och om inte annat så glädjer det min pryltokiga make när han får handla maskiner....



Inga kommentarer: