Sidor

tisdag 24 juni 2014

Bänkskive-tankar

Vad för bänkskiva skall vi ha???
Inte nog med att jag inte vet vilket material jag vill ha skivan i  - jag vet inte ens hur jag vill att skivan skall se ut....
Några material som funnits med i tankarna:
Sten; Tålig - men tjodundrane dyrt. Har nog redans sorterats bort som alternativ av den anledning att vi inte helt vet vilket utseende den skulle ha, och att vi därmed inte vågar köpa något så dyrt om vi väljer "fel färg".
Massivt trä, Mats favorit. Men praktiska Hege inser att vi inte kommer att sköta den som vi borde, och att den därmed inte kommer hålla sig så snygg.  Och återigen - jag vet inte om jag vill ha trä-utseende, och en ordentlig trä-skiva är rätt dyr.
Betong; As snyggt! Utseendemässigt nog det jag lutar åt för tillfället. Men är det praktiskt? Vore häftigt att gjuta sin egen bänkskiva - men är det något vi klarar av?
Laminat; Pragmatiska Heges favorit. Billig, tålig, och kan få i nästintill vilket utseende som helst.
Nedan prov på Ikeas Betongmönstrad (som jag inte riktigt tycker ser ut som betong - men rätt cool ändå)  och "Sandstensmönstrad" som är lite lungnare i mönstret.

....som allt annat som pågår i mitt lilla huvud; "fortsättning följer".....



1 kommentar:

Millan sa...

Vi ska gjuta egna betongskivor!! Räknade ut att köp av dem skulle landa på 30.000. Gjutning av egna; 6.000kr. Men man har ju sett exempel på både riktigt lyckade och mindre lyckade så det kräver sin research. Jag har kommit fram till att expanderbetong och ordentlig armering är ett måste, förutom noggrannhet med formen. Jag säger: KÖR!! ;-)