Sidor

måndag 2 juni 2014

Panelkungen - that's me...

Förr eller senare stöter alla på problem när man bygger hus. Så har jag i alla fall förstått på de olika bygg-bloggarna jag följer.
Såhär långt har vi varit skonade från större missöden, och jag håller tummarna för att även kommande bekymmer håller sig på den nivån.
Däremot har vi ju ett och annat lyx-bekymmer. Eller I-landsproblem om man vill kalla det det.
Som till ex det här med väggbeklädnad.
Målat? Tapet? Panel?
Vilka väggar skall ha vad?
Jag ääääälskar panel på väggarna.
Vet inte om det ligger i de norska generna, eller om det är påverkan från min uppväxt, eller kanske helt enkelt att panel är så rackarns snyggt att man inte kan göra annat än att älska det?

Men var går gränsen mellan snygg inrednings-stil och timmerstuga?
Jag vill att vårt hus skall vara fräscht och modernt - samtidigt som det får den ombonade känslan som trä på väggarna ger.
Så någon form av trä på väggarna kommer det att bli i de flesta rum.
Men besluten slutar ju inte vid att bestämma vilka väggar.... Vad för sorts panel skall vi ha? Pärlspont, v-spont eller råspont?
Skall vi sätta den vertikalt eller horisontellt?
Och vilken färg skall den ha?

Många valmöjligheter...
Har många bra inspirationsbilder på Pinterest - men de kan jag inte lägga här på bloggen, så jag har försökt gräva fram några bilder från telefonen...

Här till ex. stående pärlspont i Cafe Latte.


eller stående v-spont i vitt.

Här; Vit takpanel i v-spont, och så ser man lite av råplan-väggen bakom tv.  
Vi har redan bestämt att vi skall ha likadant tak som detta i huset - och faktiskt även bestämt att råplan blir lite för "rått" och sprickigt.
Vill vi åt den grova stilen kommer vi använda råspont som håller ihopa lite jämnare.

Från en utställningsmonter på Bauhaus kommer denna bilden. Här har vi liggande råspont.

Och från Ikea kommer denna badrums-montern med stående prlspont



Ni har ju inte hört det sista i detta ärendet kan jag säga. Panel kommer ältas på längden och tvären framöver.

1 kommentar:

Johanna sa...

Åh vad jag känner igen mig i det här, vilka i-landsproblem som dyker upp då man bygger hus! :)

Jag gillar liggande vit panel. Ingenting som kommer att passa i vårt hus, men kanske i ett framtida ;)