Sidor

tisdag 24 mars 2015

Suck, nu blev det jobbigt igen!

Sådär tre dagar innan slutbesiktning får jag besked av vår kontrollansvarig att vi saknar papper på lägeskontroll av huset.
Har absolut ingen aning vem som har missat att beställa detta. Med tanke på att entrepenören tog hand om beställning av de jobb kommunen gjorde i början av bygget tog jag för givet att de tog hand om uppföljningen oxå.
Men skit samma, jag har beställt lägeskontroll, och det verkar som att det skall bli klart i tid.

Det som däremot stör mig är att jag är övertygad om att lägsekontrollen har gjorts!
Läser man på boverkets hemsida om vad de olika "mät-stegen" innebär hittar jag denna informationen:

"Finutstakning innebär att byggnadens hörn och eventuellt planerad höjd markeras med pinnar eller på profiler.”
och
"Lägeskontroll brukar göras när formen till grunden är färdig men innan man börjar gjuta plattan.”


Om man tittar på bilderna nedan tycker jag det bestämt ser ut som att de på första bilden har gjort en finutstakning, och på andra bilden har gjort en lägeskontroll.

Men faktum kvarstår, jag har inga papper på någon lägeskontroll, så det är bara att hålla tummarna att de hinner i tid - och att det inte är några anmärkningar. Svårt att flytta på huset nu liksom...






Inga kommentarer: