Sidor

måndag 23 mars 2015

Provtryckning


Det har gått oss helt förbi att provtryckningen av huset har utförts. Skulle ha velat vara på plats och fota denna process, men det är ju lite för sent nu.
Men resultatet fick vi reda på i dag.
Och snacka om resultat!
Vårt hus mätte 0,15 l/s, kvm (liter per sekund och area) vilket är i klass med passivhus. De som utförde mätningen gjorde ytterligare en mätning, för de trodde först de hade fel på sin utrustning. Bådar ju bra för uppvärmningskostnaderna :)
Nu var jag som sagt inte på plats vid provtryckningen. Men så som jag har läst mig fram till att det går till så täcks en av ytterdörrarna med en duk med en inbyggd fläkt.
Sedan blåses luft in i huset - och man mäter hur mycket som "pyser ut". Man gör även om processen på andra hållet - alltså suger ut luften i stället, och mäter.Olika källor anger olika värden, men jag har förstått att nybyggda villor brukar ha ett normalvärde kring 0,35-0,45. - Där vårt hus alltså har 0,15 :)
Har fått frågan om det verkligen är bra att huset är så tätt.  Här tänker jag sno en beskrivning från  www.passivhuscentrum.se som förklarar detta på ett sätt som till och med jag förstår...

Möglar täta hus?Nej, det är tvärtom. Täta hus med en bra ventilation är en förutsättning för att slippa mögel. Den varma inomhusluften har alltid större vatteninnehåll än utomhusluften, det märker vi när vi går ut i kyla och andedräkten syns. När människor som har glasögon kommer in blir det imma på dem. Om ett hus läcker luft, följer vattnet, (ångan), med den varma luften in i konstruktionen. Någonstans på vägen ut bildas kondens och här uppstår garanterat en risk för mögel. När luften vänder följer mögelsporerna med in igen och vi kan bli allergiska och sjuka. Tvärtom alltså; det skall vara så tätt som möjligt och bra ventilation, där vi vet var luften kommer in och vart den tar vägen, när vi har använt den.

Inga kommentarer: