Sidor

måndag 7 maj 2012

Expriment

Jag har testat skillnaderna på vanligt lättspackel man köper på byggvaruhuset - mot modeling paste som man köper i hobbyaffärerna.

Till vänster snabbspackel, till höger modeling paste

En hemmagjort stencil (ett overheadpapper kört i Silhouetten) och en spatel

Jag bredde på tjockt med klät

Övre halvan spackel - undre halvan gel medium

Resultatet:
Spacklet är lite tjockare i konsistensen, vilket gjorde gel medium lite smidigare att bre ut.
Medium torkade lite långsammare, dvs fördel spackel.
Spackel gav en matt yta, medan medium gav en blankare yta. Smak-sak helt enkelt.

Jag har även mistat på den torkade strukturen, och jag ser ingen skillnad på hur de tar emot färgen.
Och priset? Faktiskt ingen större skillnad - i alla fall inte de märkena jag har.

Så summa summarum skulle jag säga att det beror på vilken yta man vill ha på slutresultatet... Måste jag välja en favorit skulle jag säga spacklet - för det torkar snabbast...

Inga kommentarer: