Sidor

måndag 23 april 2012

3 månader post OP

 I dag är det på dagen 3 månader sen jag opererades - dax för en summering av läget:

På sjukgymnastiken har jag nu vikter på alla övningar. På vissa övningar har till och med antalet repetitioner sänkts till förmån för tyngre vikter.
Efter nästa vecka skall vi dra ner besöken till var annan eller var tredje vecka, och där emellan skall jag träna på egen hand.

Övningar nära kroppen är inga problem, men när jag kommer över huvudet eller ut från kroppen med aningen för snabba rörelser fungerar det inte som det skall (= ont)
Till exempel så kan jag inte kasta iväg en tennisboll eller på annat vis "vifta med armarna". Sträcka armen ut i ytterlägen fungerar inte heller, oavsätt vilken riktning jag försöker.  Nåja, funkar gör det säkert, men det gör ont som satan.

Zumba är således fortfarande uteslutet - men jag har börjat gå på spinn-styrke-pass, där styrke-delen är body-pump för överkroppen.
Fungerar rätt så bra med Bodypumpen. Låga eller inga vikter, och så skiter jag i all följa takten på alla övningarna. Framför allt är det kul att göra något annat än spinning och jogging.

Summa summarum:
Känns inte sådär lysande jättebra. Jag är trött på att ha ont, trött på att inte ha full rörlighet.
Jag har gjort allt läkare och sjukgymnasterna har sagt. Tycker att det borde ha blivit bättre nu, och har svårt att förstå hur styrketräningen skall hjälpa.
Men - jag fortsätter att vara en duktig flicka och gör som doktorn säger.

Gnällig?
Nåja, i dag kostar jag på mig det. Det är antingen att kräka ut det på er, eller att sätta mig och tröst-äta. Och med tanke på att jag har nått all-time-high på vågen så är det sistnämnda ett dåligt alternativ.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Lider med dig!!! :(( Inte kul att gå och ha ont. Jag hoppas, hoppas att det onda går över, och att du kan utföra ett zumbapass innan sommaren är slut. Själv ska jag kontakta en sjukgymnast om 2 v, för att komma igång lite.. Sen hoppas jag att jag kan ut och springa på slingan i början av aug ;) och även ta in lite styrketräning. cirkelpass vet i hundan om jag vågar mig på igen....
och de här med tröstätandet,,, icke bra.. Men har själv låtit mig luras... och jag har ökat massvis.. galet... Så VRÄK av dig trista saker här, det är med en " medecin" i sig..
har sett bilder på dig då & då, och du e ju skitsnygg!!, Vad jag ser har du ingen övervikt alls. Det strålar alltid om dig!! Du är ju en inspirationskvinna.. Jag blir så impad av din träning, joggning personliga rekord som du sätter var gång, woohoo!!!
Men oftast ser inte andra vad man själv ser.. i know... Jag har lyckats att spräcka 1 par jeans nu under min sjukskrivning.. så det var droppen på det hela... Fick dra på centan ikväll och köpa ett par nya, i större strl... Att bara gå här hemma, och tröstäta pga operation + sluta röka.. de funkade inte så bra... Så nu behöver jag lite hjälp av vikt väktarna, gillar deras koncept. Man får äta av allt typ.. i måtliga mängder,,, Nu är det dax att komma in i matchen igen :))
Som sagt. Jag håller tummarna att du kan zumba som satan sen, senare i sommar, och kunna träna som du gjort innan med.

Anonym sa...

Du är utmanad :)
http://angeliqajonsson.blogg.se/2012/april/utmaning-fran-kirsten.html

Kram
Agge