Sidor

söndag 6 juni 2010

Hurra för Sverige

Min första svenska nationaldag som svensk medborgare...
...och ingen bryr sig i detta landet....
Jo, förresten... Mats bytte ut den norska flaggan (som jag glömde ta in i går efter Alex kalas... förlåt pappa....) mot den svenska.

Det får väl bli mitt lilla "mission" att rysta lite nationalkänsla in i dessa ljumma likgiltiga Svenssons.

Kom att tänka på en kul grej från 17. maj i år.
Jag och Agge diskuterade just detta med att normänn har en helt annan nationalkänsla och stolthet över sitt land.
Jag skulle forsöka vara pedagogisk och förklar hur det låg till med Norges alla år under ockupation. Och glädjen och stoltheten med att själv äntligen få styra, bestämma och kämpa för sitt land. 
Altså i motsats till Sverige som blundade, backade och utan att mucka lät Hitler trampa rakt genom landet och inta Norge.
Så hade jag tänkt säga det - men i mitt huvud blev allt omformulerad och komprimerad - och det som till sist kom ut var : " Ni har ju inte så mycket att var stolta över...."

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha sant. det som hände var för jävligt o inget har vi lärt oss av det heller. titta bara på hur alla makthavare försöker få oss attt tro att det är bra med att bo i fittja?! o massinvandringen av muslimer?!
politiskt korrekt ska man vara

Anonym sa...

HAHAHHAA.... ja det kommer jag inte att glömma, det lät Jätteroligt =)
Välkommen till Sverige Hege, även fast du har bott här i nu 20 år =)
/Agge