Sidor

fredag 13 februari 2015

Garaget börjar ta form

Stora garagebyggarhelgen är i gång. 

Plattan gjordes samtidigt som plattan till huset - för läääänge sen med andra ord...
Vi har köpt en byggsats till garage och carport från Lundqvist Trävaror. Byggsatsen innehöll allt till väggarna samt takstolarna. 
Sedan har vi köpt resten sidanom. Passat på att fynda fram tills nu... Fönster, råspont, tak-avvattning, pannor, takpapp och en garageport.
Kvar att handla är en dörr, plintar till carporten, takläkt samt lite flera takpannor.

I dag var det alltså dax att dra igång.
Min Mats och vår blivande granne Mats satte i gång klockan 8 i morse, medan jag snällt fick bege mig till jobb. 


Vi hade kört igång vår time lapse kamera för att göra en film av garagebygget, men det ville sig inte riktigt. Den lade av ungefär samtidigt som syllen var på plats, så det blev inte mycket till film...
Men såhär långt kom de i dag i alla fall.


I morgon fortsätter bygget, och då står hammarband och takstolar först på tur - följt av råspont och takpapp.
Själv tycker jag att vi borde hinna med mycket panel oxå i morgon, men garage-chefen är inte lika optimistisk i sina beräkningar som mig, så vi får väl se.
Vi är gott om folk i morgon i alla fall. Tre karlar på garagebygget samt jag och sönerna som marktjänst..
Om vi kan hjälpa till med till exempel panel-spikande utan att springa i vägen för de andra så kör vi hårt på det, annars är det bygghandel, hämta tidigare inhandlade saker i våra förråd samt skruva ihopa köks-stommarna som står på schemat för oss. En fullspäckad helg lär det bli i vilket fall som helst!

Inga kommentarer: