Sidor

lördag 9 augusti 2014

Veckans händelser på tomten

Ångrar lite att jag inte har hållit koll på hur många rundor vi har kört till tippen från tomten!
Uppskattningsvis så snittar vi tre lass i veckan denna sommaren - och dessutom har vi fått rätt många lass bortkörda av en av Mats kompisar med traktor och släp.
Och det hade blivit mååååånga lass med vårt släp.
Fredagens sista lass - inte så överfylld som det brukar vara.

"Fin-röjjningen" fortsätter.
Vi har den senaste veckan krattat bort det övre lagret mossa och annat krafs, så det börjar se snyggt och prydligt ut. Och så kan vi lättare se de rötter och stubbar som måste bort. Mindre än halva tomten kvar att kratta!
Trots återanvändning har nu sopsäckarna tagit slut, så i dag har jag endast krattat ihop högar.


Och de fällda tallarna är snart borta.
Ved-Håkan har fyllt sina förråd, och facebook-erbjudande om gratis ved har lagts ut, så vi får se vem som vill ha resterande stockar.
Ved-Håkan sågar upp en lagom bit trädgårdssoffa till mig :)
Många undrar hur vi orkar.  Varför inte hyra bort hela röjnings-jobbet?
Varför skulle vi? undrar jag
Vi är två friska människor, så det är inget som hindrar oss från att göra jobbet själva - även om det såklart inte hade tagit en hel sommar om en firma med de rätta maskinerna hade gjort jobbet.

Att vi sparar en hel del pengar är ju heller inget att sticka under stol med.
Jag är oerhörd snål.  Om jag anser att jag inom rimliga gränser kan göra jobbet själv så gör jag det om jag kan spara pengar.
Men jag skulle vilja säga att den främsta anledningen är att vi VILL göra det själv.

Vi skall för tusan bygga ett hus! Från grunden!
Det är en jätte-grej gör mig, och jag vill vara delaktig på alla sätt och vis.
Jag vill kunna luta mig tillbaka i en solstol på altanen några somrar från nu, och säga att "Detta har jag gjort själv"
Jag är inget annat än underbart nöjd med tillvaron, och arbetet på tomten är något jag ser fram emot som en härlig (fast lite svettig och jobbig) utflykt varenda gång.

En smutsig och glad trädgårdsarbetare, med del 25 i "Sagan om Isfolket" i lurarna...

Inga kommentarer: