Sidor

måndag 28 april 2014

Bygglovstrassel

Trodde ALDRIG att jag skulle behöva skriva detta inlägget... Ärligt talat var jag övertygad om att bygglovet skulle glida rakt genom och godkännas med guldstjärna.
Jag tyckte jag hade kontrollerat allt som gick att kontrollera, förberedd det som gick att förbereda, och hade levererat en bygglovsansökan som på bygglovs-högskolan skulle gett betyget A+.

Så fel man kan ha....

Fick besked i dag om att kompletteringar behövdes.
Först behövde garageritningarna uppdateras, då de inte var skalenliga.  Kan nog skylla lite på mig själv där, för jag hade gjort manuella justeringar på ritningarna, och när jag skrev ut dessa på nytt blev det antagligen lite fel i utskriftsformatet.
Korkad av mig att inte kontrollera måtten, men det får gå in på kontot "lessons learned"
Lätt fixat, nya ritningar är redan utskrivna
, och jag skall lämna dom personligen till våran bygglovshandläggare i morgon. Hoppas han godkänner A4 - för annars blir det svårt att få dom i skala 1:100

Andra anmärkningen är lite mera klurig... De ville att vi skulle flytta grovköks-dörren 25 cm, då den låg för nära fast inredning (i detta fallet vårt städskåp)
Vi har inte gjort några ändringar från orginal-ritningen på vare sig dörren eller möbleringen i tvättstugan, så det var ju inte direkt en väntat anmärkning. Kan verkligen A-Hus ha husritningar som inte följer Boverkets normer?
Min vana trogen har jag Googlat detta till förbannelse, och kommit fram till att kommunens måttsättningskrav är korrekta enligt BBR, men jag kan inte hitta någonstans om detta kravet måste uppfyllas för samtliga ytterdörrar i ett hus.

Dock är det så finurligt att vi uppfyller måttkraven om vi gör dörren vänsterhängd i stället för högerhängd - och då det inte spelar någon större roll för oss vilket håll denna dörren går på så har vi föreslagit för A-Hus att göra denna ändringen.

I den röda rektangeln har vi det omtalade området, där det enligt BBR måste vara 25 cm.  Men - om gångjärnen sätts på den sidan istället så klarar vi gällande regler :)


Inga kommentarer: