Sidor

måndag 4 mars 2013

Spinningskola #5

Varsågoda, här har ni några vanligt förekommande beståndsdelar i ett spinningpass:

Uppvärming:
De första en till två låtarna skall användas till uppvärmning. Efter uppvärmningen skall du vara (håll i dig nu...) varm. Och lite andfådd.

Tunga backar:
Långsam takt och tung belastning. Ibland tar man en tung backe sittande, ibland klättrande (dvs stående med händerna längst fram på styret) Oavsett om man sitter eller står skall vara tungt, och bränna lite i låren.

Kortintervaller:
Ett effektivt sätt att få upp flåset är intervall-träning. Tempo-körning är en sorts intervall. På utvalda ställen i musiken (till exempel refrängerna) slutar man trampa i takt med musiken och i stället trampar man så snabbt man bara orkar. Här måste man passa på att ha tillräckligt med motstånd, så man inte blir sittande och studsa i sadeln.
Alternativt kan intervallerna vara i takt med musiken, men man höjer i stället motståndet rejält.

8:or:
Min favorit-teknik. Här händer det saker hela tiden, så låten går snabbt, och man märker nästan inte att man blir trött...
I takter om 8, eller snarare två takter om 4, står man växelvis klättrande (1-2-3-4-5-6-7-8) och växelvis upp (1-2-3-4-5-6-7-8). Comprende???
Nåja. Kul tycker i alla fall jag. (Är jag lättroad tycker du?)
Även här finns massor av varianter. Man kan räkna 4:or eller 2:or och man kan växla mellan andra positioner än bara fram och upp.

I could go on and on.... men jag slutar här, för nu skall jag faktiskt praktisera lite.



Inga kommentarer: