Sidor

onsdag 13 mars 2013

Hur f..n skall jag hålla???

Har haft lite bekymmer med gitarrspelande för tillfället...
Jag har visst ett aningen konstigt sätt att hålla, och fick tipps om att byta ställning för att bli snabbare på byten och klara av de ackorden jag hade störst problem med.

Såhär brukade jag hålla tummen.
Vilande på baksidan av halsen, pekande upp mot stämskruvarna (eller vad det nu heter det som är uppe i den ändan)
Mycket bekvämt, främst för att det avlastar mot min ansträngde sena in tummen, men även för att jag håller halsen på gitarren stilla, så jag vet var jag har den när jag byter ackord.

Gitarrgrepp a'la Hege

Tipset jag fick - och även så som alla nybörjarkurser på nätet förordar - är att man skall hålla med tummen på baksidan av halsen. Förutom tummen är det endast fe andra fingertopparna som skall röra gitarren.
Men jag fixar inte det!
Får ont i tum-senan, kan inte hålla halsen stilla när jag byter ackord, så jag träffar aldrig rätt, och jag tappar räckvidd, så jag kan inte ens greppa över tre band.

Skol-bok-gitarrgrepp
 Här ser ni samma grepp visad på en video. Ni ser ju att man inte har något stöd alls på gitarrhalsen...

Skol-bok-gitarrgrepp från nätet
Det instressanta i det hela... Jag tittar vidare på lektionerna i denna kursen - kommer till när de spelar en hel låt. 
Samma lärare... titta hur han håller handen! Inte attsingen är det någon tumme mitt bak på halsen.

Grepp från nätet när läraren från förra bild spelar en låt.


Så nu har jag bestämt mig en mellanting mellan mitt gamla grepp, och "skolboks-greppet"
Jag håller såhär i stället.
Nu kan jag byta mellan ackord igen :)  Kan fortfarande inte göra ett F utan att det blir paus i sången, och det är säkert hämmande när det gäller att få upp hastigheten i bytena.
Men vad fan gör det - nu är det i alla fall kul att spala igen!

Nytt grepp a'la Hege

Sen återstår bara att se om jag klarar vänja mig med detta nya, eller om tummen kryper ner bakom halsen igen...


Inga kommentarer: