Sidor

lördag 21 juli 2012

"Plankan"

I snart två veckor har jag varit med i en utmaning på gymmet.

Vi skall fem dagar i veckan, i fyra veckor, göra plank-övningar och andra magstärkande övningar under ledning av vår kära slavdrivare Pernilla.
Vi har tagit en bild på våra magar innan vi startade - och skall ta en bild när vi är klara efter fyra veckor, för att se om det gett någon synlig effekt - än så länge så dallrar det lika mycket kring midjan på mig kan jag meddela....

Vad är plankan? Jo, det är när man står statisk med tårna i marken och underarmarna i marken - medan resten av kroppen skall vara sak som en pinne från nacken ner till hälarna.

Sen finns det många varianter på denna grundställningen förstås. Sido-plankan till exempel, där man har en fot och en arm i marken, och för att göra det hela extra kul vickar upp och ner på höften. Denna har jag dock fått överge, för min axel blev helt paj. 

Denna veckan är en av övningarna att göra plankan - men ha underarmarna på en pilates-boll i stället för på golvet.

Jag kände mig som i en Special-K-reklam när jag i dag utförde min planka på gräsmattan i det gassande solskenet. 
Nyckelordet här är alltså "kände mig" - för troligtvis såg jag mera ut som en bajsnödig Barbapappa....

Men strålande solsken var det...


Inga kommentarer: