Sidor

söndag 11 december 2011

Embossing

Jag nämnde förra dagen att jag börjat embossa.
Tänkte förklara detta lite för er som inte känner till begräppet.
När man varmembossar stämplar man på papper med en stämpeldyna som är anpassad till embossing. Innan stämpelfärgen torkar häller man över embossingpulver, som finns i alla möjliga färger.
Sen skakar man av emossingpulvret och kvar blir bara det som sitter det kvar i "stämpelklistret".
Dax för värmen ( i mitt fall en brödrost, men för de mera lyckligt lottade; en embosingfön...:)
När pulvret smälter bildar det en "plastig upphöjning".
Det vita snöflingorna, snögubbarna och God Jul på kortet nedan är gjorda på detta viset.


Kuvert gjort till en utmaning i Magdas Scrapfeber.


Sen finns det även torrembossing.
Det kan enklast förklaras med att man trycker in mönster i pappret.
Det finns verktyg att göra detta för hand, men det har jag aldrig testat själv. Däremot älskar ajg att använda embossing-folders som man har till olika stansmaskiner ( som jag förövrigt inte heller äger - men jag lånar ibland på träffar).

Kollar ni på taggen här under så kan ni se "Solstråle-mönstret" i pappret?  Jag har haft en "plastpress" med detta mönstret - lagt mitt papper mellan pressarna och kört det genom en "mangel", så mönstret pressas in i pappret.
Looove it.

Tag gjort på miniworkshop på Scraproom


2 kommentarer:

Malin sa...

Det var ju ett jädrigt snyggt alster det där högst upp :))) Och tag:en var med mycket fin,, min var dock snyggare ;) det såg ut som du använt TH:s nya jul distresser ??

Hege sa...

Tack :)
Nej, det är Broken China och Dusty Concord (tror den lila heter så) Men jag har köpt de nya :)) Såååå fina. En röd, en grå-aktig och en härlig grön :))