Sidor

fredag 16 september 2016

Mera grundarbete på växthuset


Leveransdatum på växthuset har satts till onsdag nästa vecka, så nu lägger vi allt krut på att bli klara med grunden denna helgen.

Vi har fått låna en padda,och bärlagret - ca 5-10 cm har vibrerats i hopa.
Kan kanske tyckas som lite bärlager - men ta i beaktan att hela vår tomt är ett bärlager.... det är sand som packats av moder natur genom århundraden (Ja, eller nåt... inte vet jag hur länge det har varit såhär)
I alla fall - bärlagret packades - och sedan var det dax att loda in den förbaskade ytan igen!

För er som läser detta - och som har liknande arbete framför er - underskatta inte hur mycket tid som går åt att få ytan i lod!
Här krävs det tålamod på hög nivå!  Jag fick skicka iväg min man, för två stycken smått frustrerade mur-byggar-amatörer hade i detta läget slutat i katastrof (dessutom var jag hungrig, och någon var tvungen att handla till middagen ;-)

Jag fick i alla fall ytan rätt till sist - så omöjligt är det inte....


Äntligen dax för stenarna. 
Vi bygger med leca 19x15x59cm och ställer stenarna på högkant. Muren blir alltså 15cm bred.

Yttermåtten på växthusramen är 317x467cm - När vi lade ut muren med hela stenar fick vi yttermåtten 324x470 - det vill säga lite bredare än ramen. 
Men... För att jag är lat - och för att jag inbillar mig att det blir stabilare när kanterna är "fabriks-raka" i första lagret - och för att första lagret faktiskt kommer under jord runt hela huset - så bestämde jag mig för att det inte skall kapas några stenar!

Såhär såg det ut när vi gav oss för dagen på fredag.
Första lagret utlagt, och kontrollmätt lite grovt.
I morgon följer fin-liret på första lagret.



Inga kommentarer: